English Learning with Board Games

Games are a wonderful way to spice up English language learning. Recently members from the English club at Meitoku High School came to the cafe. They played a variety of games, like Hedbanz, English Conversation Jenga, English Questions, the Ramen Game, and even Seven Wonders. We were happy to have them and had a great time playing and practicing English together. I hope that they can come again in the future and that other English Clubs come as well!

This post will talk about some of the games they played, as well as many other games we have that can be used for English learners.

英語の学習にゲームを入れると楽しくなります。最近明徳義塾の英語クラブの部員のご来店をいただきました。ヘドバンズ、英会話ジェンガ、英語の質問、ラーメンのゲーム、七不思議などの色んなゲームをしました。一緒に英語の練習を目的に遊びにお越し下さって本当に楽しかったです。また明徳のクラブの皆さんにも、他の英語のクラブにもご来店をお待ちしています。

この投稿は彼らが遊んだゲームと他の英語学習に使えるゲームについて取り上げます。

Vocabulary and Reading with Matching Cards

絵合わせカードで語彙と読み方の練習

The simplest learning activities are vocabulary identification games.

最も単純な学習活動は語彙識別のゲームです。

Picture Matching Cards are sets of cards that have a left-side card with half of a picture and the Japanese word for it, and a right-side card with the other half of a picture and the English word for it. Children as young as 18 months can enjoy matching these cards and saying or repeating the vocabulary. We have a set of vehicle cards, a set of fruit and vegetable cards, and a set of animal cards.

絵合わせカードには二枚のカードを合わせて絵を完成させるゲームです。左側のカードに日本語が表示され、右側のカードに英語が表示されています。生まれて18ッか月の子供からこのカードを合わせたり、言ってみたり、繰り返したりするのを楽しめます。乗り物、果物・野菜、動物のセットがあります。

Karuta is a game where one player calls out a word and the other players must find the matching card from the table and take it. It develops fundamental word-level listening skills and vocabulary identification. We have a game called Eigo no Karuta that is especially designed for young English language learners. We also have a game in the same genre called Who Am I. Both games offer descriptive hints before saying the target word.

かるたは日本人に説明必要そうにないですが、英語内容のカードと組み合わせると基礎的な英単語の聞き取りと語彙識別のスキルを鍛えることが出来ます。英語のカルタWho am I?の英語学習向けのバージョンがあります。

Go Fish is a popular card game played with normal playing cards. For English learners it is good practice for the question “Do you have ~” and for practicing numbers from 2-10. We also have two specialized versions designed for English learners. One uses the uppercase and lowercase letters of the alphabet, and the other uses words for family members such as mother, father, etc.

ゴーフィシュはアメリカの子供たちに人気のあるトランプを使ったゲームです。英語でDo you have ~「~を持っていますか?」と2~10までの数の言い方の練習になります。普通のトランプ以外にも英語学習のために作られたアルファベットの大文字小文字の識別を鍛えれるセットと家族の英単語を鍛えれるセットがあります。

Flash Cards and Reading Cards are versatile teaching materials that can be used for a variety of games. In their simplest form Flash cards can be shuffled and presented one at a time for the learner to try to read the word. We have a set of Opposites, a set of Three Word Rhymes cards, and a set of Numbers, Colors & Shapes cards all of which can be used to make a Find the Matching Cards puzzle. We have a set of Beginning Sight Words cards as well. One of the suggested ways of playing is by choosing two words such as “it” and “is” and asking the players to read the words and fill in a third word of their own contrivance to make a simple sentence, for example. “It is sunny“. We also have a game called Spellominoes, each card of which has an onset and a rime of a word. The cards are excellent for developing spelling/sound relationships.

フラシュカードは色んな遊び方ができます。最も基礎的な使い方は一枚ずつ見せて、単語を言わせるパターンです。

対義語3単語ライム(終わりの音が同じ)、数・色・形のセットがあります。これらどれでも内容の合うカードを探すという遊び方で用いることができます。

英語学習の上で読み方が見てもわからないけどよく出てくる「one」みたいな「Sight Words」カードのセットもあります。このセットは提案されている利用法の一つはカードを2枚選び(例えば「it」と「is」)その二つを読んで、次の単語を自由に言ったら簡単な文が作れる(例:It is sunny)。

ドミノのようなカードに単語の頭と違う単語の終わりが書いてあるスペロミノズというゲームもあります。こういうゲームはつづりと音を関連させるにはとてもいいです。

Spot It is an extremely simple game in which the players compare two cards and try to find the symbol that is printed on both cards. They’re designed so that every card shares one and only one symbol with every other card. We have four varieties including the original game, Basic English, Alphabet, and Numbers and Shapes.

スポットイットは非常に簡単なゲームです。プレーヤーはカードを二枚比べてどちらにも登場する画像を早く言った人が取れる。それぞれのカードは他のすべてのカードが一つずつ同じです。スポットイットの元のゲーム、基礎英語アルファベット、と数・形の四種類があります。

Scrabble is a vocabulary and spelling knowledge game that also involves placement strategy to get the most points. While inexperienced players are usually very limited in their vocabulary, playing with players of similar level can make it a fun experience for all.

スクラブルは英語の語彙やつづりと配置戦略のゲームです。 語彙が限られている英語学習の初心者でも同じレベルの人と勝負すると全員楽しいゲームになります。

Guessing Games

当てるゲーム

The games listed in this category are great opportunities for learners to take descriptive clues and think hard, building strong associations with what ultimately turns out to be the answer.

このカテゴリにあるゲームはヒントで考えて答えを当てることによって、単語とその単語意味の強い関連を作るゲームです。

Hedbanz is a guessing game. Each player takes a card that they cannot see. Every turn they ask other players yes or no questions about their card and try to deduce what it is. It is a great way to practice yes or no questions and description words. Learners can be coached to practice many grammar forms like comparatives (“Am I bigger than an elephant?”) and prepositions (“Can you see me in a zoo?”).

ヘドバンズは当てるゲームです。プレーヤーはカードを一枚取り見ずにハチマキに入れて他のプレーヤーに見せます。交代して他のプレーヤーに持っているカードについてyesかnoで答えられる質問をして、持っているカードは何か推測します。形容詞や描写する語彙とyes/no質問のいい練習法です。学習者は少しのコーチングで比較級や前置詞を使ったフレーズの練習もできます。

Guess Who? is a two player game where each player randomly chooses a character card. By asking each other yes or no questions about their character they eliminate possibilities until they can guess who the other player is. It is a great game to practice expressions describing people.

ゲスフーには二人のプレーヤーがランダムにキャラクターのカードをひき、お互いに相手のキャラクターについてyes/noの質問をして、ありえない答えを減らしていて、最終的に早く当てることができた人が勝ちです。人の特徴を描写する表現を練習するにはとても良いゲームです。

Dixit is a beautifully illustrated card game where the active player says a keyword or phrase that they think represents one of their cards and everyone else plays the card they think most accurately represents that keyword. Then players guess which card the active player chose. To practice English, simply dictate that the keyword or phrase must be in English.

ディクシットにはきれいなイラストのあるカードを使い当番のプレーヤーが自分の手札のカードを一枚選び、そのカードの絵をよく表すキーワードやフレーズを言い、テーブルに伏せます。他のプレーヤーも手札からそのキーワードやフレーズに合うカードを選びそれぞれテーブルに伏せます。出されたカードをシャフルして、皆がその中のどれが当番のプレーヤーのカードなのか当てます。英語練習に使うなら、キーワードやフレーズを英語しか使えないという条件を付けるだけで楽しく学習できます。

Party and Conversation Games

パーティー・会話ゲーム

These are conversation oriented games that are useful for conversation starters or to create opportunities for debates.

このカテゴリのゲームは会話やディベートのきっかけになります。

English Questions is just a box full of level sorted questions, mostly aimed at school age students. It can be just a question and answer activity, or you can assign points for successfully asked or answered questions.

英語の質問は主に学生向けのレベル分けされた質問です。ただ単に英語で書いている質問を尋ね、答える活動として使うこともできますが、ゲーム感覚で使いたいなら、英語で答えられたら点を取るパターンで使うこともできます。

English Conversation Jenga is our homemade game using the pieces to Jenga with questions written on them. Players take turns pulling out Jenga blocks and must ask other players any questions on the block that they remove from the stack. After that the player must place the block they took back on top of the tower.

英会話ジェンガはジェンガの積み木に手書きした英語の質問が書いてある。普通のジェンガと同じように引いて、引いたブロックに質問が書いてあったらそれを全員に聞いていきます。取ったブロックをまた塔の上に載せます。

Ramen Game is a board of ramen noodles and toppings. Players take turns asking questions related to ramen or eating out in general and get to add toppings to their bowl. The first player to finish filling their bowl wins.

ラーメンのゲームにはプレーヤーがラーメンや外食関係の質問を聞いて、自分のラーメンボードにトッピングを盛っていきます。一番早くトッピングを全部盛り終わった人が勝ちです。

Apples to Apples JR is a party game where one player acts as a judge and plays an adjective card. The other players play a noun card that they think is best described by that adjective. The judge then compares all the played cards and chooses which is the best. For capable players they should argue or justify their decisions.

アップルズ トゥ アップルズ ジュニアには一人がジャッジという役割をします。ジャッジが形容詞のカードを出し、他のプレーヤーがその形容詞に一番よく描写される名詞カードを出します。ジャッジが出されたカードを比べて一番合っているカードを判断して、そのカードを出した人が1点取ります。言語能力のあるプレーヤーは議論や話をしたうえで判定すればいいです。そのターンが終わったら、次のプレーヤーがジャッジの役割をします。

Bucket of Doom is a party game with a bit of dark and dirty humor better for adults with tolerant senses of humor. Otherwise it is very similar to Apples to Apples. The judge plays a situation card, and every other player plays a means of escape card. Whenever possible the players should debate the choices and justify their card choices.

バッケツ オヴ ドゥームはダークユーモアの多いパーティーゲームです。アップルズ トゥ アップルズのような流れです。ジャッジ役の人が場面カードを出し、他のプレーヤーがそのシチュエーションから逃げる方法につながるカードを出します。出来るだけ選んだカードの訳を説明するようにディベートすればよいです。

Story Telling Games

物語を話すゲーム

Story Telling games generally require at least an elementary command of English, but are an excellent way of motivating intermediate speakers and a fun exercise for advanced speakers.

物語を話すゲームは初級レベルでも参加できるが、中級者や上級者のほうが楽しくて英語を使うモチベーションになる活動です。

Rory’s Story Cubes are dice with evocative imagery engraved into each face. There are multiple variations, but the simplest is just to roll a bunch and have the player try to tell a simple short narrative inspired by the images that come up.

ローリーズ ストリー キューブはそれぞれの面に想像を引き出す絵が描かれたサイコロです。いくつかの遊び方がありますが、もっとも単純なのはサイコロを全部振って、上の面の絵に基づいて簡単な話を語ります。

Fairy Tale Mix Ups are a set of cards with classic fairy tale imagery on each card. Similar to Rory’s Story Cubes, they can be used as narrative inspiration. There are again a variety of suggestions for play. My favorite way to play with students is to have Student A choose cards for Student B. Student B then thinks up a story. Once finished, Student A must then retell the story, looking back at the cards to remember how it went.

フェリーテール ミクスアップはヨーロッパのおとぎ話に出てきそうな絵が描かれたカードです。カードを5枚~7枚出し、出た絵をインスピレーションとして使い、物語を作っていきます。私が好きな遊び方は、AさんがBさんにカードを選び、Bさんが物語を英語で考えて言って、Aさんが語られた話を絵を見ながら思い出し、語ってみます。

Once Upon a Time is a story telling card game with more rules and game elements than the previously mentioned games. Each card has a particular word associated with it as well, making it a little less open ended. In Once Upon a Time the players take turns telling a single story together. The goal is to use all of your cards and then immediately tie up the story with the resolution written on your Ending Card. There is a lot of turn stealing, interruption, and interference from other players which makes it very fun as a game.

ワンス アポン ア タイムはこのカテゴリの他のゲームよりルールが多いです。それぞれのカードは特定の単語が書いてあるので、話に使う単語は比較的自由さがないです。みんなが同じ話を交代して語っていきます。目的は自分のカードを出し切って、すぐにエンディングカードに書いた結論をピッタリ合うように話を作っていきます。ほかのプレーヤーから語る番を取り合い、他のプレーヤーに妨害されるに違いないのでゲームとしてはとても楽しいです。

Physically Active Games

体をよく動かすゲーム

These games create strong associations with words because they require players to first understand the words then act them out.

このゲームは単語を理解した上演技しないといけないので、深くて、強い単語と意味の関連を作ります。

Family Charades is game where one player illustrates a word using gestures only and the other players must guess the word. By acting out the words they create strong associations and help reinforce known vocabulary. If you give them a chance to use a dictionary, it’s a great way to build new vocabulary.

ファミリー シャレード(ジェスチャーゲーム)にはプレーヤーの一人がカードを引き、そのカードにある単語を演技して、他のプレーヤーを当ててもらいます。演技することによって強い単語と意味の関連をつくり、すでに知られている単語知識を強化させます。辞書を使えば語彙力を増やすこともできます。

The Cat in the Hat: I can do that! is a Dr. Seuss inspired game where players try to flip over an Action, a Destination, and a Way to Hold the Fish. If they manage to find one of each, they must then carry out the action to the destination while holding the fish as directed. It is very fun and perfect for a group of younger elementary school students with an adult in the group, since the students will gradually remember the words written on the cards through repetition.

ザ キャット イン ザ ハット:私もそれが出来る!はドクタースースという英語圏で有名な作家の絵本からテーマが出ます。真剣衰弱のようにカードを広げてめくっていきますが、目標は動作、行先、魚の駒の持ち方のカードをそれぞれ一枚めくることです。出来たらその持ち方でその行先までその動作をしながら魚の駒を持って行かないといけないです。楽しくて、繰り返しによって書いている英語に慣れていくので大人付きの小学生低学年組にピッタリです。

Using other Games with English Learners

他のゲームを英語学習者に使うことについて

Many other games, even when printed in Japanese, can be used successfully with English language learners by stipulating that all interaction must be done in English. This is particular good for intermediate and advanced learners with games that require negotiation or debate.

他のゲームも完全に日本語で印刷されていても英語学習者に使うことが出来ます。ゲーム中の交流や話は全て英語でするという条件を設定することはおすすめです。これは特に中級者と上級者に交渉やディベートの機会になります。

Monopoly for example requires students to make trades or deals.

例えば、モノポリーにはプレーヤーは交渉したり交換したりすることが必要です。

Catan involves considerable trading of resources, and to some extent negotiation of ad hoc agreements (“I won’t put the robber on your space if you let me use your port next turn”)

カタンは資源の交換と交渉が出てきます。「今度あなたの番に港を使わせてくれたら、そこのスペースに盗賊を置かないであげるよ、どうだい?」のような話をよく聞きます。

Pandemic involves a remarkable amount of discussion and negotiation, giving advice, and offering alternatives.

パンデミックは協力するゲームなので話し合い、アドバイスなどが非常に多くあるゲームです。

Author: Mark

English teacher and board game cafe owner living in rural Japan.